tirsdag den 11. oktober 2011

De sidste dage på min tur til London har givet anledning til en lang række overvejelser. World Skills konkurrencen er umiddelbart ligetil, og er meget forenelig med den praksis vi har i forhold til vores elever i Danmark. Vi har sidste år afholdt nationalt mesterskab i Sosu Skills, hvor de forskellige Sosu skoler konkurrerer mod hinanden i kategorien praktisk sygepleje. Derfor vil det uden praktiske problemer være helt naturligt at deltage i World Skills i Leipzig 2013 eller Madrid 2015.

World Skills har desuden givet anledning til mange ideer til, hvordan man kan bruge konkurrenceprincippet i undervisningssammenhæng. Vi arbejder jævnligt med vores social- og sundhedsassistent elever i plejestuen, hvor fokus er "hands on learning" koblet med refleksion over egen praksis. Under Skills konkurrencerne arbejder eleverne ud fra en case, der problematiserer en række forhold hos patienten/ borgeren. Her skal eleverne så tilrettelægge og prioritere sygeplejen, og herefter udføre den. Under udførelsen bedømmes eleven og efterfølgende vurderer eleverne udførelsen.  Under træningen vil underviseren løbende spørge ind til elevernes valg og udførelsen således refleksionsdelen styrkes. I forhold til denne læring kunne det være interessant at perspektivere denne undervisningspraksis ud fra forskellige læringsyn og se hvad der egentligt er mest effektivt i forhold til læring.

Under konkurrencen fik jeg mulighed for at tale med den danske delegation, der arrangerer sosu skills i Danmark. Her talte vi bl.a. om indførelsen af teknologi i sundhedsvæsenet og vigtigheden af at konkurrencen også afspejler den seneste udvikling heri. Dette går fint i tråd med det arbejde med det fokus vi har på skolen. 

Turen til London har desuden givet ideer i forhold til mit arbejde med internationalisering. Til november rejser jeg med syv elever til Nashville, hvor vi skyder samarbejdet med vores partnerskole Volstate i gang. Det kunne derfor være interessant hvis det kunne lade sig gøre at starte en international social- og sundhedsassistent klasse en gang om året. Formålet med dette skal så være sprogtræning - kulturforståelse - styrke sociale kompetencer og netværksdannelse. På ssa uddannelsen har vi 4 teoriforløb og ideen er så at have et studieophold på hver af de 3 første teoriforløb. F.eks. Teori 1 - Holland, Teori 2 - Tyrkiet og endeligt Teori 3 - Nashville. Netop disse kompetencer efterspørges stærkt af erhvervslivet/ elevernes arbejdsgivere. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar